Galerie Lautner Mohelnice / 30. 9. – 30. 11. 2025

Jiří Hanuš (1981) je grafik, malíř a pedagog, který se svou tvorbou vydává na cestu do hloubky světla, prostoru a ticha. Vystudoval Výtvarnou školu Václava Hollara, VOŠ grafickou Hellichovku a Katedru výtvarné výchovy Pedagogické fakulty UK, kde obhájil také doktorát. Je členem Sdružení českých umělců grafiků Hollar a grafické skupiny Pres Nostres. Své práce představil na řadě tuzemských i zahraničních výstav, přičemž několikrát získal ocenění v soutěži Grafika roku.
Hanušovy grafiky často zachycují architekturu či industriální objekty. Zajímá ho tvary a křížení linií či ticho a prázdnota – momenty, kdy lidská přítomnost mizí a prostor opanuje vakuum pro nekonečno představ. Podobnou atmosféru zažívá možná i při samotné tvorbě: „Je to hodně o tom prožitku a ponoření, kdy je člověk do tvorby zabraný a nevnímá čas a prostor okolo. Žijete plně obrazem teď a tady.“
Jeho dominantními grafickými technikami jsou suchá jehla a mezzotinta. „Suchá jehla je jako vrstvení linií do prostoru, mezzotinta zase umožňuje pozvolna budovat hloubku, objemy a světla. Je to blízké meditaci,“ říká autor. Na výstavě Linie & Prostor v Galerii Lautner v Mohelnici autor představuje převážně práce z cyklu Architektura tvořené technikou suché jehly.
V tomto cyklu prostřednictvím linií, úhlů a kontrastů světla a stínu proniká do prostoru industriálních staveb. Nejde mu o technický záznam konstrukcí, ale o jejich vnitřní řeč – o rytmus, hloubku a čistotu a prolínání tvarů. Tyto grafiky odkrývají poetiku architektonických detailů, které běžně míjíme, a umožňují divákovi zahlédnout syrovou krásu v místech, jež na první pohled působí stroze nebo odtažitě.
Na závěr jsem se Jirky ještě zeptala, v čem je pro něj grafika jako druh umění tak neodolatelná: „Lákají mě především její možnosti – specifická povaha grafického jazyka, která vychází z řemesla a dané techniky; proces tisku matrice, kdy každý list může vypadat jinak. Také její fyzický aspekt – bezprostřední kontakt s materiálem a nástroji, včetně prožitku procesu tvorby takřka všemi smysly. Na vysoké škole jsem byl uchvácen grafickými experimenty, které mi odkryly pozoruhodný vějíř technik, jež se dají kombinovat v nekonečných variacích.“
Hana Zrno Vondrů





































